2009. október 29. napi bejegyzések

ARCHÍV – H1N1

Megkaptam a H1N1 oltást, itt a munkahelyen, mert én egy olyan helyen dolgozok, ahol úgy látszik, államérdek, hogy ne legyenek betegek az emberek. Odaadták nekünk előtte az „Országos Munkahigiéniás és Foglalkozás-egészségügyi Intézet Állásfoglalásá”-t, ennek ismeretében lehetett vállalni a dolgot. Hát én bele is nézegettem amíg vártam a szurira.

Azt mondja: „Egy pandémia esetén a társadalomra és a gazdaságra kifejtett hatások jelentősek lehetnek, amelyek érinthetik az ország kritikus infrastruktúrája működőképességét, korlátozhatják – a hiányzások miatt – a nemzetgazdaság teljesítményét.

Egységesen elfogadott meghatározás ugyan nincs, de általában a kritikus infrastruktúra körébe tartozónak tartják az államigazgatást, az egészségügy, az alapvető szolgáltatásokat nyújtókat (élelmiszer-, víz-, gáz-, elektromos ellátás, távközlés, honvédelem, rend- és tűzvédelem, közegészségügy-járványügy stb.)” Ebből én nem tudom melyikben vagyok benne, gondolom az államigazgatásban, vagy mi…

Aztán leírja a kockázati csoportokat is:

Foglalkozásuknál fogva veszélyeztetett munkavállalói csoportok

Számos nemzetközi szervezet (OSHA, CDC) ajánlásával megegyezően célszerű a teendők megfogalmazásánál a tevékenységhez kapcsolódó expozíciós kockázatokból kiindulni.

Nagyon nagy expozíciós kockázatnak lehetnek kitéve a H1N1 vírus okozta megbetegedésben szenvedők közvetlen ellátását végző egészségügyi dolgozók (orvosok, ápolók, fogorvosok) egyes aeroszol-generáló eljárásokat végzők (bronchoscopia, endotracheális intubáció, lélegeztetés, fogászati eljárások, a fertőzött beteg újraélesztésében közreműködők); a fertőzött beteg váladékait vizsgáló laboratóriumi dolgozók.

Nagy expozíciós kockázati csoportba tartoznak az egészségügyi ellátásban a fekvő- és járóbeteg ellátásban, (beleértve az elhunytakkal kapcsolatos teendőket ellátókat is) dolgozó orvosok, nővérek, kisegítő személyzet, a betegek szállítását végző mentőszolgálat vagy más betegszállító szolgálat munkatársai.

Közepes az expozíciós kockázata azoknak a munkavállalóknak akik gyakran érintkeznek lakossági csoportokkal (iskolák, nagy létszámú irodák, forgalmas kereskedelmi egységek, szolgáltatás, ügyfélszolgálatok, stb.)

Alacsony expozíciós kockázattal jár az irodai alkalmazotti munkavégzés, illetve ahol a lakossággal, szolgáltatást igénybe vevővel való kapcsolattartás eseti.

Na ebből meg mondjuk pont a legalacsonyabban vagyok, de mindegy. Fő a biztonság! Persze lehet, hogy aztán meg pont emiatt leszek beteg, én egy kicsit félek. Igazából nem is tudom, miért oltattam be magam, mert amúgy meg sose szoktam beteg lenni, de tényleg, olyan, hogy betegség miatt otthon kellett maradnom szerintem hetedikes koromban volt utoljára, de akkor is max. egy-két napot. Egyszer könyvet is kaptam év végén a suliban azért, mert egy napot sem hiányoztam :) Na mindegy, ingyen volt, remélem nem lesz nagy baj belőle – ha meg igen, akkor így jártam…